Monday, November 06, 2006

Jos & Jacqueline van Buchem

Dat mijn oudste broeder Evert nog eens professor zou worden had ik al lang geleden in de gaten. Het leeftijdsverschil van bijna 11 jaar gaf hem natuurlijk al een aureool maar toen ik ook nog eens rijles van hem kreeg kon ik hem vergeven dat hij mij nog steeds die gulden niet had gegeven, die ik eens zou krijgen als ik er maar niet om vroeg. Elke hint ernaar was voldoende om vast te stellen dat ik ernaar gevraagd had. Het professorabele in de rijles lag hem in het practische vlak. Wij reden op de Sint Annastraat en hij zei: “kijk daar eens” en wees naar boven. Toen ik ook naar boven keek terwijl ik chauffeerde kreeg ik de volle laag omdat ik niet op het verkeer lette. Wij reden toen waarschijnlijk in een 2CV want met het dak eraf kon je goed naar boven kijken.

Het kan ook in een Gatso zijn geweest. Deze wagen ontworpen door Maus Gatsonides, de enige nederlandse winnaar van de Rally van Monte Carlo in 1953, was grotendeels opgebouwd uit Ford onderdelen en werd eerst dan ook een Gatford genoemd. Er zijn maar enkele exemplaren van gemaakt, maar Evert had er toch maar een. De 2CV was ook iets bijzonders, want de kleur was alleen voor de export en in Frankrijk keken ze hun ogen uit; ik mocht namelijk een keer met mijn ouders en Evert in de Eend mee naar Noyons om vast te stellen of de Peuteringer kaart misschien met Noviomagus Noyons bedoelde en niet Nijmegen. Het liedje van het Eendje op een EP staat mij nog altijd bij. Als oud-leerling van Evert heb ik nu ook enkele oldtimers.

Mijn schoonzuster Marijke heeft ook aan mijn scholing bijgedragen. Zij heeft mij namelijk in de gelegenheid gesteld kennis te nemen van de weerbarstigheid van klei bij het modelleren, glazuren en bakken. De superioriteit van kaolien en de hoge graad van ambachtelijkheid nodig voor het maken van het o zo dunne porcelein was toen ineens heel duidelijk en heeft mede geleid tot mijn verzameling japans porcelein.

Als oud-leerling van Evert en Marijke wens ik dit professorabele 40-jarige duo van harte geluk.

Jos, mede namens Jacqueline!. Assen 18-07-2006

0 Comments:

Post a Comment

<< Home